Kreatywność a myślenie metaforyczne czyli jak w prosty sposób tworzyć nowe pomysły


Nie od dzisiaj wiadomo, że rynek pracy się zmienia. Możemy na niego spojrzeć jako na żywy organizm stale dopasowujący się do potrzeb. Rozpoczynając współpracę z Martyną Czarnobaj-Borowską z O4 Coworking w ramach programu Akcelerator Kariery mieliśmy okazję zapoznać się z ciekawym opracowaniem opublikowanym przez Infuture Hatalska Foresight institute pod tytułem: „Praca, scenariusze przyszłości”. Najbardziej pożądanymi umiejętnościami w 2020 roku będą:


1.  kompleksowe rozwiązywanie problemów

2.  krytyczne myślenie

3.  kreatywność

 Dalej plasują się umiejętności takie jak: zarządzanie ludźmi, współpraca czy inteligencja emocjonalna. Te badanie wskazuje na to, że ludzie potrafiący myśleć kreatywnie będą bardzo cennymi pracownikami. Dlaczego? Wiąże się to z nowa rewolucją technologiczną, której celem będzie znaczne zastąpienie ludzi maszynami oraz robotami w sektorze produkcyjnym. Co więcej. To już się dzieje! Cytując Oktawię Gorzeńską (specjalistkę od innowacji i edukacji), która wystąpiła w tegorocznym Gdyńskim TEDx: We Wronkach firma Amica zbudowała magazyn wysokiego składowania. Znajduje się w nim 26 tys. miejsc paletowych, mogących pomieścić 230 tys. sztuk urządzeń dużego AGD. W pełni zautomatyzowany system sterowania pozwala układać około 1,6 tys. artykułów na godzinę. A obsługuje go? Jeden człowiek.



To przykład jakich wiele. Firmy, które będą automatyzować swoje procesy produkcyjne szukają jeszcze większej efektywności. W naszej opinii należy zdać sobie z tego sprawę i rozwijać swoją kreatywność. Chcielibyśmy zaprezentować narzędzie, opisane szczegółowo w naszej książce „Bezpardonowy innowator”, które pozwoli wam w łatwy sposób generować kreatywne pomysły.


Ćwiczenie: złam ramę.


Ćwiczenie ma na celu wychodzenie poza schemat przy generowaniu nowych idei. kierunek rozwoju pomysłów jest spontaniczny, co może prowadzić do tego, że rezultaty mogą odbiegać od ustalonego kierunku.

1. Zdefiniuj problem.

2. Określ ramy.

3. Zapisz metaforycznie problem.

4. Zapisz pomysły.

Przykład:

1. Zdefiniuj problem: Jak stworzyć aplikację sklepu, która buduje zaangażowanie klienta?
2. Określ ramy jako cele, które chcesz osiągnąć: Budujemy zaangażowanie klientów, tworzymy system polecania naszej strony innym, przedstawiamy nasze osiągnięcia.
3. Zapisz problem jako metaforę: Aplikacja sklepu, która buduje zaangażowanie klienta jest jak góra bo:

a)       Posiada różne szlaki dla doświadczonych klientów oraz nowych użytkowników.
b)       Satysfakcja użytkownika wzrasta wraz z zaangażowaniem.
c)       Możesz podzielić się wrażeniami z podróży.
d)       W podróży towarzyszy Ci przewodnik.
e)       Góra ma szczyt
f)        Nieliczni osiągają szczyt.
g)       Im wyżej wchodzimy na górę tym więcej widzimy.
h)       Jeżeli ktoś wejdzie na szczyt może być przewodnikiem
i)        Użytkownicy mogą wspólnie osiągać szczyt.
j)        Doświadczenie zdobywania szczytu jest wyjątkowe.

 4. Zapisz pomysły:
  1. Aplikacja może zawierać system partnerski oparty na zdobywaniu szczytu.
  2. Wejście na określony poziom daje możliwość uzyskania korzyści, np. w postaci rabatów.
  3. Wchodzenie na szczyt jest uwarunkowane dokonywanymi zakupami.
  4. Dostajesz specjalnie odznaczenie przedstawiające osiągnięcie określonego poziomu.
  5. Im wyżej wchodzisz, tym większy procent jest przeznaczony na dobroczynność.
  6. Po osiągnięciu pierwszego poziomu dostajesz 5% rabatu i 1% przekazany jest na wybrany cel dobroczynny.
  7. Po osiągnięciu 2 poziomu dostajesz 7% i 2% przekazany jest na wybrany cel.
  8. Po osiągnięciu szczytu stajesz się przewodnikiem.
  9. Przewodnicy decydują o tym, na jaki cel przekazane są pieniądze. Dzielą się swoimi doświadczeniami, mogą dawać opinie.


Jesteśmy ciekawi waszego odbioru. Napiszcie mail na adres: sklep@bezpardonowyinnowator.pl lub wiadomość na FB @bezpardonowyinnowator.

Komentarze